AZ ESZTERGOMI SZÉNRAKODÓ

Az esztergomi szénrakodó 1927-ben épült, funkciója pedig a dorogi bányából érkező szénpor fogadása és uszályokra való továbbítása volt.

 Elsőként nézzük meg, hogy működött a szénrakodó a gyakorlatban.

A Dorogi bányákból bányászott szénport a bányászok csillékbe pakolták, ezeket pedig drótkötélpályán juttatták el a szénrakodóhoz, ahol fogadták a csilléket. A kötélpályán beérkező kocsikat egy három-négy fős személyzet leforgatta a rendszerről, majd azok tartalmát egy csúszdán leöntötték, amik az uszályokhoz csatlakoztak, így került a nyersanyag a hajókra, amik ezután vízen szállították tovább a csepeli és más erőművekbe.

Az üres csilléket a munkások visszaillesztették a kötélpályára, melyek visszaindultak a bányához. A szénrakodóban egy tároló is volt, ebbe azt a mennyiséget rakták, mely arra az időre volt használva, amikor a megrakott uszályt felváltotta egy üres, hiszen a kötélpálya nem állt le, folyamatosan hozta az anyagot.

Az épület alapozását a lehető legalacsonyabb vízállásnál végezték el, a beton alapok 5 méter mélységben vannak a folyó meder talajszintje alatt. Az acélszerkezet több, mint 5,7 kilométeres kötélpályával volt összeköttetésbe, fénykorában akár napi 1000 tonna nyersanyagot is képest volt közvetíteni.

238872687_357032202795066_856602744281655982_n_1.jpg

g0020150.JPG

g0010143.JPG

238769216_873528120239939_8068537450221603947_n_1.jpg

A netes források szerint a szénrakodó funkciója 1963-ban szűnt meg, csakhogy a fentről.hu oldalon az 1965. júliusi műholdképen uszályok állnak az épület alatt, sőt, nemhogy a csillék, de még a drótkötélpálya is látszik, így biztosra vehetjük, hogy a '60-as évek közepéig működött az objektum.

nevtelen2_13.jpg

A négy halvány pötty a rakódótól délre, azok a csillék

A következő műholdképek 1969-ben készültek, akkorra már elbontották a drótkötélpályát. Funkciója elvesztésének legfőbb oka a vasút volt, hiszen a kötöttpálya sokkal könnyebben, gyorsabban és költséghatékonyabban meg tudta oldani a nyersanyagszállítást.

A rendszerváltás után több művész is új funkciót akart találni a különleges épületek, ám ezekből semmi nem valósult meg. Én például egy éttermet vagy kávézót simán elképzelnék ide.

img_3438_1.JPG

img_3465.JPG

img_3411_1.JPG

img_3415.JPG

Augusztus 20-a alkalmából, - ha már úgyis megmásztam az épületet -, gondoltam, hogy egy zászlót is kitűzök a szénrakodóra, de ehhez el kellett jutnom az épület másik végébe, ami nem volt egyszerű mutatvány.

A két hatalmas betontalapzaton álló szerkezet már csak a fémvázból és a falburkolatból áll, belül a padló nagy része hiányzik, így nekem is egy csupasz acélgerendán kellett végigmennem, hogy elérjek az épület végébe.

Immáron több mint 50 éve áll magányosan a Dunán a szénrakodó, ami nem mellesleg ipari műemlék, és mivel elbontása vagy felújítása is súlyos költségeket emésztene fel, még biztosan sokáig csodálhatjuk a magyar bányászat mementóját az esztergomi Duna partján.

Írta, Urbex Gyula

Ha tetszett a tartalom, támogasd a csatornát Patreonon vagy légy Csatornatag premier előtti videókért és EXTRA tartalmakért cserébe!

Ha tetszett, iratkozz fel a youtube csatornára és kövess Instagramon is!