Elhagyatva: HOTEL FONYÓD - A bevehetetlen erőd

A Balaton-parti város egyik legszebb részén, a focipályától néhány méterre, a domboldalba épített négyszintes szálloda működött négy évtizeden keresztül, csodás kilátással a Balatonra.

A Hotel Fonyód, avagy a Fonyódi Sportszálló a 70-es évek közepén épült és egészen 2007-ig működött, amit hajdan a helyi lakosok téglajegyeiből építették fel a háromhektáros területre.

"A háromcsillagos szállodában 50 szoba, 120 fős étterem, konferenciaterem, szauna, medence és csodálatos panorámával rendelkező terasz szolgálja a vendégeket" - így szóltak a hotel reklámanyagának első sorai.

Az ezredforduló egy teljes körű felújítást végeztek az épületen, mely keretein belül a hotelt akadálymentesítették, így mozgássérültek számára is vonzóvá tették a létesítményt. Még az erről szóló emléklapot is megtaláltuk az épület alagsorában.

A hotelt jelzáloggal terhelték meg, a kamatokkal együtt az évek alatt a tartozás pedig százmilliósra duzzadt. Legfőképpen ez, és az ezt körülvevő mutyik okozhatták az épület vesztét.

Szerencsém volt, ugyanis a bontást megelőző napokban éppen ott forgattam a környéken és ekkor vettem észre, hogy itt lent a völgyben van egy hotel is, annak ellenére, hogy a 2014-es Balaton-megkerülő bringatúrán mellette mentünk el és az akkor még a romos állapotú Kripta-villát is megnéztük.

A Fonyód Hotel több mint 10 évig elhagyatottan állt, mígnem egy nap munkagépek jelentek meg az épület mellett, amik szinte azonnal nekiálltak a bontásnak. Én este jártam arra, ezért akkor csak gyorsan benéztem az épületbe és azonnal szóltam Zsolti barátomnak, hogy készüljön, mert bevetés lesz.

Két nappal később már ott is voltunk az épületnél. Csakhogy a gépek már elkezdtek dolgozni és pont a bejárati részt csócsálták meg, ami nagyon megnehezítette a dolgunkat, ugyanis egyszerűen nem tudtunk bejutni az épületbe.

És hogy hogy nézett ki az épület fénykorában? Hát így:

Minden ablak minden ajtó le volt zárva, kétszer is megkerültük a hotelt, eközben szúnyogok hada támadott minket sőt, még valami kígyó is belém akart marni. Nem nézett ki egyszerű mutatványnak.

Egy ideig úgy tűnt, hogy a Hotel Fonyód bevehetetlen erőd lesz, de végül sikerült túljártunk az eszén. A már bontás alatt álló részen óvatosan leereszkedtünk az épületbe, de hihetetlen módon itt is zsákutca fogadott minket. Végül innen is kimásztunk és ugyanitt felmásztunk a már megbontott falra, aztán pedig be az épületbe. Végre bent voltunk.

Egy hét múlva jártam megint a környéken és gondoltam ránézek, hol tart a bontás. A hotelből szinte semmi nem maradt, egy helyi elmondása szerint két nap alatt lerombolták. Helyére négycsillagos szállodát terveztek építeni, amiből máig nem valósult meg semmi.

terv.bmp

Egy meg nem valósult látványterv

Az egykori sportszálló helyén már csak kőhalom található. Mondhatnám azt is: "Vár állott, most kőhalom..."

Írta, Hajner Gyula
Fotók, Bozó Zsolt

Ha tetszett a tartalom, ezen a linken támogathatjátok a csatorna működését premier előtti videókért cserébe!

Ha tetszett, iratkozz fel a youtube csatornára és kövess Instagramon is!