A Birka csárda

A Birka csárda a helyiek által kedvelt és népszerű étterem és szórakozóhely volt a '80-as '90-es években.

 A 8-as számú főúton, Várpalota külterületén utazva bizonyára sok embernek feltűnt ez a nem mindennapi kialakítású épület. Alakja kicsit hasonlít a pásztói Cserhát Vendéglőre (aka: Mátrakapu fogadó) amit még nyáron látogattam meg.

Még valamikor a 2000-s évek közepén, gyerekként ezen a szakaszon utazva figyeltem fel a már akkor elhagyatott étteremre. Már kisgyerekként furdalt a kíváncsiság az épülettel kapcsolatban, de valahogy sosem vettem rá magam, arra, hogy megnézzem.

Legelőször talán 5-6 évvel ezelőtt álltam meg előtte, immár felnőttként, bár ugyan az épület akkor le volt zárva, így nem mentem be, de kívülről készítettem róla pár felvételt, sőt, pár napra rá hosszú keresgélés után találtam is facebookon egy embert, aki ott volt pincér. A válasz több mint három év múlva érkezett meg. Ezt írta:

,,Szia ! Ne haragudj, hogy csupán most válaszolok de én nem vagyok egy nagy facebook-os így csupán most vettem ezt a megkeresést észre. Rólam annyit én a "Birkában" mint tanuló kezdtem a megnyitásakor, majd 1983 végén bevonultam a seregbe s mire kijöttem 85 márciusában már "magánkézben" volt."

2016. októberében az épület tárva nyitva állt, ekkor készítettem is bent egy live adást facebookon, amiben az egyik raktárhelyiségbe betévedt kismadarat tessékeltem ki az ablakon.

Sajnos az étterem fénykorából egyetlen egy fotót sem találtam a világhálón. Ha az olvasók közül valaki járt a Birkában, esetleg van róla emléke, története, netalántán fotója, mindenképpen küldje el a Szellemvárosok facebook oldalára üzenet formájában!

Frissítés: Máris kaptam néhány fotót az épületről fénykorában:

unnamed.jpg

unnamed2.jpg

unnamed3.jpg

unnamed4.jpg

Ilyen képet fest napjainkban:

img_1766.JPG

img_1636.JPG

img_1628.JPG

img_1635.JPG

img_1596_1.JPG

img_1608_1.JPG

img_1621_1.JPG

img_1599_1.JPG

Vicces üzenet a távozó vendégeknek

Tovább kutakodva az interneten, néhány éve egy facebook oldal bejegyzésben "emlékezett meg" az egykori étteremről:

,,Ha Veszprém felől közelítjük meg Várpalotát, jobb oldalon a Cseri erdőnél egy letűnt korszak emlékébe ütközünk. Szomorú hagyatéka ez a 80-as évek könnyűzenei életének. A Birka Csárdáról, vagy ahogy a 40-es, 50-es örök ifjakban él: a Birkáról van szó.

1981-től(!!!) volt diszkó az eredetileg csárda jellegű étteremként működő helyen, rezidense a főkajári születésű, de később Székesfehérvárra települt Bognár Feri volt. (Ismerhetitek a kenesei Rózsabokor diszkóból is akár.)
A hely fénykorában folyamatos telt házzal üzemelt. Bár maga a tánctér nem volt túlságosan nagy, iszonyat mennyiségű vendéggel futott. Szombat esténként fullon tele volt a parkoló, és természetesen a külső terasz rész. Alul a bejárattal szemben fogadott a bárpult, diszkós pult oldalt, és az emeleten is volt. Fent nem maradt sok hely, egy-két box fért el, lent szintén néhány kisebb boxba csüccsenhettünk le. A beugró kemény 20 forint volt, aztán mikor jött a video-disco őrület, az összeg bizony 30-ra ugrott! :-)
Elsősorban az akkori 16-30 évesek látogatták, a megyeszékhelyekről, és a Balaton-partról is rengetegen jártak ide.

Internetről és "download" gombról természetesen még nem beszélhetünk abban az időben, jellemzően a kor lemezlovasai és zenegyűjtői egymással kooperáltak. Akár pénzért, akár bartelban, de a zene egymástól volt másolva, a források pedig az éppen megvásárolt bakelitlemezek voltak, valamely bennfentes által.

A zenei palettára a kornak megfelelően az italo-disco, az euro-disco és az aktuális pop volt jellemző. Bár funky nem igazán pörgött, a Who Needs Enemies a Montana Sextet-től rendszeresen ment. Mauro Buona Sera Ciao Ciao-ja, Baltimorától a Tarzan Boy, Eddy Huntington U.S.S.R.-ja, Vagy a francia vonal a Début De Soirée örök kedvencek voltak és maradtak.

Mint diszkó, a 90-es évek elején lassan elvesztette funkcióját, étteremként viszont közel az ezredfordulóig működött. Az utolsó néhány évben már csak a május elsejei cseri-erdei majálisok idejére nyitott ki."

Már nem sokáig csodálhatjuk a romokat, ugyanis a csárdát hamarosan elbontják, hiszen a Várpalotát elkerülő szakasz építése során valószínűleg útban lesz.

varpal11.jpg

Rossz helyen van a csárda

Frissítés: Sikerült felvennem az utolsó tulajdonossal a kapcsolatot, ő ezt írta:

"Olvastam a facebookon a Birkáról a riportját, és még én is meghatódtam, mivel nekem is rengeteg személyes emlékem van vele kapcsolatban.Valóban a mi tulajdonunkban volt, de a tavalyi év végén az elkerülő út építése miatt állami kisajátításra került, így a NIF tulajdonába került. Igazából az út csak a telek hátsó részét érinti, ezért nem biztos hogy a közeljövőben lebontásra kerül. A sorsát illetően a továbbiakról én sem tudok pontosabbat."

Mindenesetre én megtettem a magamét, hiszen már hosszú évek óta szerettem volna anyagot készíteni a Birka csárdáról és most sikerült azelőtt, mielőtt eltűnik a föld színéről.

img_3952.jpeg

Frissítés: Az épületet 2018. február 9-én lebontották

Írta, Hajner Gyula

Ha tetszett, iratkozz fel a youtube csatornára is a további videókért!

add-on-paypal-payouts3.jpg