Végállomás: Tatabánya
A régi tatabányai buszvégállomás 2007. május végén zárt be, azóta funkció nélkül áll a város északi részén. Megnéztük, hogy néz ki ma az épület!
"Értesítjük a t. utazóközönséget, hogy 2007. május 26. üzemkezdettől kerül átadásra Tatabányán, a Vértes Centerrel egy épületben található új buszpályaudvar." - így szólt a máig olvasható felhívás az épület falán.
A tatabányai buszpályaudvar a 18. sz. Volán és az akkori városi tanács közös beruházásában valósult meg a '70-es évek elején. (Konkrét dátumot sajnos nem tudok)
Meglepetést is találtam az épületben
Ezt a fentebb látható kis érmet találtam az épületben, ami egy "ezüst" érem lehetett valamikor. Ahogy a videóban is említettem kisorsolom majd a csatornatagok és a Patreon támogatók között!
Borzasztó állapotok uralkodnak az épületben
2018-as év végén, amikor a bontás alatt lévő bányászkórházról forgattam, elmentem a buszpályaudvarhoz is, de ekkor még minden ajtó zárva volt.
Az épület borzasztóan rossz állapotban van: kívülről omlik a fal, belül a vakolat, az alsó szint egy része zöldben pompázik a penész miatt. A épület beázásán túl a hajléktalanok ürüléke, a bűz és a mérhetetlen mennyiségű szemét is sokat nyom a latban, hogy az épületet le kell majd bontani.
Jelenleg is hajléktalanok lakják az épületet, akik közül az egyik éppen akkor ért "haza", amikor végeztünk a forgatással. Szépen megvárta, míg kimegyünk az épületből, nem volt semmi gond.
Az épület madártávlatból 2020. áprilisában (Drone Tatabánya)
Elég sokat kutattam, hogy találjak korabeli fotókat az épületről. Idővel sikerült találnom pár korabeli fotót a pályaudvarról, de mind közül a legizgalmasabb mégiscsak ez a '70-es évek közepén készült kép, amin a mára már legendássá vált 200-as típuscsalád uralma mellett még az utolsók között szolgál egy csuklós Ikarus 620-as.
A 620-as típus (kép alján) a '70-es évek végéig teljesített szolgálatot
Így nézett ki az épület 2006-ban, bezárása előtt egy évvel (fotó: Bohus Dávid)
Sajnos összesen csak négy olyan képet találtunk, amin látszik az épület, a másikon egy veterán Ikarus 30-as áll az épület előtt, az utolsón pedig egy csuklós 280-as látható.
Az egyetlen fennmaradt és működő Ikarus 30-as
A videóanyag elkészülte után sikerült találnom egy olyan összeállítást, amiben a Vértes Volán készült az 50. születésnapjára. Ebben a 2000 környékén készült összeállításban látható a régi pályaudvar és irányítóterme is, ezért ezt nem tudtam kihagyni a végleges anyagból, újra kellett szerkesztenem az egész videót.
Az anyag feldolgozása közben nézegettem, a Google térképen a helyet és nem értettem, hogy miért várnak az emberek a már megszűnt végállomás előtt a 2011-es Google képen? Sikerült kiderítenem, hogy az ex pályaudvar területén 2013-ig helyi megálló működött.
A 2011-es fotón látható, amint az emberek várnak a buszra a már bezárt végállomás előtt
A Boldogulj Tatabányán oldala szerint 2017-ben a közgyűlés napirendre vette a régi pályaudvar ügyét, de ahogy a mellékelt ábra is mutatja, nem nagyon jutottak előrébb azóta sem.
Az erősen leromlott állagú épületet szinte biztosan lebontják majd, itt már csak a terület az, ami érték lehet.
Írta, Hajner Gyula
Források:
- kemma.hu
- boldoguljtatabanyan.hu
Ha tetszett a tartalom, támogasd a csatornát Patreonon vagy légy Csatornatag premier előtti videókért és EXTRA tartalmakért cserébe!
Ha tetszett, iratkozz fel a youtube csatornára és kövess Instagramon is!