Végállomás: Tatabánya

A régi tatabányai buszvégállomás 2007. május végén zárt be, azóta funkció nélkül áll a város északi részén. Megnéztük, hogy néz ki ma az épület!

 "Értesítjük a t. utazóközönséget, hogy 2007. május 26. üzemkezdettől kerül átadásra Tatabányán, a Vértes Centerrel egy épületben található új buszpályaudvar." - így szólt a máig olvasható felhívás az épület falán.

A tatabányai buszpályaudvar a 18. sz. Volán és az akkori városi tanács közös beruházásában valósult meg a '70-es évek elején. (Konkrét dátumot sajnos nem tudok)

img_0138.jpg

img_0147_1.JPG

img_0152.JPG

img_0157_1.JPG

img_0161.JPG

img_0163.JPG

img_0165.JPG

img_0100_1.JPG

image14.jpg

img_0098.JPG

img_0099.JPG

img_0108_1.JPG

img_0109.JPG

img_0111.JPG

img_0121.JPG

img_0081.JPG

img_0083_1.JPG

img_0067.JPG

img_0082.JPG

img_0068.JPG

img_0089.JPG

Meglepetést is találtam az épületben

Ezt a fentebb látható kis érmet találtam az épületben, ami egy "ezüst" érem lehetett valamikor. Ahogy a videóban is említettem kisorsolom majd a csatornatagok és a Patreon támogatók között!

img_0079.JPG

img_0075.JPG

Borzasztó állapotok uralkodnak az épületben

2018-as év végén, amikor a bontás alatt lévő bányászkórházról forgattam, elmentem a buszpályaudvarhoz is, de ekkor még minden ajtó zárva volt. 

Az épület borzasztóan rossz állapotban van: kívülről omlik a fal, belül a vakolat, az alsó szint egy része zöldben pompázik a penész miatt. A épület beázásán túl a hajléktalanok ürüléke, a bűz és a mérhetetlen mennyiségű szemét is sokat nyom a latban, hogy az épületet le kell majd bontani.

Jelenleg is hajléktalanok lakják az épületet, akik közül az egyik éppen akkor ért "haza", amikor végeztünk a forgatással. Szépen megvárta, míg kimegyünk az épületből, nem volt semmi gond.

drone_tatabanya.jpg

Az épület madártávlatból 2020. áprilisában (Drone Tatabánya)

Elég sokat kutattam, hogy találjak korabeli fotókat az épületről. Idővel sikerült találnom pár korabeli fotót a pályaudvarról, de mind közül a legizgalmasabb mégiscsak ez a '70-es évek közepén készült kép, amin a mára már legendássá vált 200-as típuscsalád uralma mellett még az utolsók között szolgál egy csuklós Ikarus 620-as.

tatabanyatalan_1976.jpg

A 620-as típus (kép alján) a '70-es évek végéig teljesített szolgálatot

tatabanyatalan_2006.jpg

Így nézett ki az épület 2006-ban, bezárása előtt egy évvel (fotó: Bohus Dávid)

Sajnos összesen csak négy olyan képet találtunk, amin látszik az épület, a másikon egy veterán Ikarus 30-as áll az épület előtt, az utolsón pedig egy csuklós 280-as látható.

tatabanyatalan_ikarus30.jpg

Az egyetlen fennmaradt és működő Ikarus 30-as

tatabanyatalan_buszallomas.jpg

A videóanyag elkészülte után sikerült találnom egy olyan összeállítást, amiben a Vértes Volán készült az 50. születésnapjára. Ebben a 2000 környékén készült összeállításban látható a régi pályaudvar és irányítóterme is, ezért ezt nem tudtam kihagyni a végleges anyagból, újra kellett szerkesztenem az egész videót.

Az anyag feldolgozása közben nézegettem, a Google térképen a helyet és nem értettem, hogy miért várnak az emberek a már megszűnt végállomás előtt a 2011-es Google képen? Sikerült kiderítenem, hogy az ex pályaudvar területén 2013-ig helyi megálló működött.

nevtelen2_12.jpg

A 2011-es fotón látható, amint az emberek várnak a buszra a már bezárt végállomás előtt

A Boldogulj Tatabányán oldala szerint 2017-ben a közgyűlés napirendre vette a régi pályaudvar ügyét, de ahogy a mellékelt ábra is mutatja, nem nagyon jutottak előrébb azóta sem.

Az erősen leromlott állagú épületet szinte biztosan lebontják majd, itt már csak a terület az, ami érték lehet.

Írta, Hajner Gyula

Források:
- kemma.hu
- boldoguljtatabanyan.hu

Ha tetszett a tartalom, támogasd a csatornát Patreonon vagy légy Csatornatag premier előtti videókért és EXTRA tartalmakért cserébe!

Ha tetszett, iratkozz fel a youtube csatornára és kövess Instagramon is!